تبلیغات
.:: باشگاه تـکواندو بـبر سفید شهرستان کاشمر ::. - سونا جای ورزش و تمرین نیست !

قابل توجه اون دسته از رزمی کاران عزیز که فکر میکنن سونا بخار یا حتی سونای خشک محلی برای تمرین کردن است ! و وقتی وارد سونای بخار میشن گرما و عرق موجود بدن رو که در اثر بخار است را مثل همان عرق و بالا رفتن حرارت بدن در اثر گرم کردن می دانند و شروع به تمرین میکنند اما خوانندگان محترم سایت ورزشهای رزمی بدانید که انجام هر گونه حركت ورزشی و نرمشی در سونا مطلقا ممنوع است . علت آن كاملاً واضح است !

 

وقتی شما در معرض گرمای سونا قرار می‌گیرید به علت باز شدن عروق، میزان خونی كه باید در بدن جریان یابد افزایش می‌یابد. بنابراین قلب مجبور است تند كار كند.

 

گاهی ضربان قلب به 120 بار در دقیقه و بیشتر هم می‌رسد در چنین شرایط بدترین كار این است كه با حركات ورزشی فشار مضاعفی به قلب وارد كنیم. این كار برای قلب فوق العاده مضر است البته انجام ماساژ در سونا مانعی ندارد اگر به صورت درست انجام شود.

و اما پریدن در آب سرد بعد از سونا :

شاید دلپذیر ترین بخش سونا گرفتن، قسمت انتهایی آن یعنی پریدن در آب سرد جكوزی است كه بعد از بیرون آمدن حالت بسیار خوشایندی به شخص دست می‌دهد، نوعی احساس خنكی و شادابی كه وصف آن مشكل است باید عملا حس و تجربه كرد .
برای این مورد لازم است آب كاملاً سرد باشد. این آب سرد هیچ ضرری برای بدن ندارد. فقط كسانی كه ناراحتی قلبی دارند باید احتیاط كنند چون این شوك سرمایی ممكن است برای آنها خطرناك باشد ولی این گرم و سرد شدن پوست قابلیت ارتجاعی آن را افزایش می‌دهد . گرمای بدن را می‌گیرد و احساس خوشایندی به شما می‌دهد. اگر بعد از سونا در آب سرد غوطه ور نشوید گرمای موجود در بدن باعث می‌شود كه تا مدت‌ها عمل عرق كردن ادامه پیدا كند كه چیز خوشایندی نیست .
یک برنامه مفید برای استفاده صحیح و اصولی از سونا : چگونه از سونا استفاده کنیم
1- پیش از ورود به اتاق سونا جواهر آلات، ساعت، عینک و لنزهای طبی خود را از خود جدا کنید.
2- قبل از آنکه وارد سونا شوید، دوش بگیرید و خود را با صابون بشویید.
3- به محض ورود به سونا برای آنکه بدنتان به گرما عادت کند ابتدا روی زمین و یا نیمکت پایین بنشینید وسپس به نیمکت فوقانی سونا بروید، در این میان می توانید زیر خود یک حوله کوچک نیز بیندازید.
4- چند دقیقه به همین صورت در سونا بنشینید  تا گرما به بدن شما نفوذ کرده و روزنه های پوست شما باز شود.
5- از سونا خارج گشته و مجددا دوش بگیرید و خود را با صابون بشویید.
6- اکنون به داخل حوضچه آب سرد بروید البته تمام بدن خود را همزمان داخل آن کنید تا  خون در سرتاسر بدنتان بطور یکنواخت تغییر دما دهد.
7- سپس به مدت 10 دقیقه استراحت کنید.
8- شما مجاز هستید این چرخه را (گرم شدن، سرد شدن و استراحت) را در هر جلسه 3 تا 4 بار تکرار کنید.
9- درپایان نیز پیش از آنکه لباسهای خود را به تن کنید، صبر کنید تا حرارت بدن و ضربان قلبتان کاملا به حالت طبیعی خود باز گردد و آنگاه اقدام به پوشیدن لباسهای خود کنید.
10- درون سونا می توانید حرکات کششی ملایم و کوتاهی نیز انجام دهید. 
( سونا می تواند محلی برای راحتی اعصاب شما باشد ، ذهنتان را خالی کنید و احساس کنید بخار از بدن شما عبور میکند . از همه مهمتر سکوت را رعایت کنید . سکوت سونا باید در حدی باشد که صدای چکیدن قطرات عرق و بخار از سقف بر روی زمین شنیده شود )


تاریخ : دوشنبه 7 بهمن 1392 | 09:20 ب.ظ | نویسنده : E.N.E & A.H.SH | نظرات
.: Weblog Themes By BlackSkin :.