تبلیغات
.:: باشگاه تـکواندو بـبر سفید شهرستان کاشمر ::. - کنترل تمرین از طریق ضربان قلب
یك مربی همواره باید برنامه های تمرینی خود را از نظر اجرا تحت کنترل داشته باشد ، تا بتواند یك ارزیابی صحیح از برنامه های داده شده به عمل آورد و چنانچه لازم باشد اصلاحات مورد نیاز را در برنامه تمرینی خود به عمل آورد.
لذا باید در سه مرحله تمرینی یعنی : گرم کردن، تمرینات هوازی وتمرینات غیر هوازی ورزشکار را تحت کنترل داشته باشد تا دریابد آیا آنچه هدف برنامه تمرینی بوده است رسیده است یا خبر؟ با چند روش می توان ورزشکار را کنترل نمود كه آیا به آن دامنه كار تعریف شده رسیده است یا خبر ؟ برای مثال وقتی به تیم دستور گرم كردن می دهد باید كنترل كند كه آیا واقعا بدن وی گرم گردیده است یا خیر؟ یا آیا در تمرینات هوازی ورزشكار در همان حد خواسته شده كار كرده است یا نه ، زیرا ممكن است ورزشكار فراتر از خواسته مربی شدت كار را بالا برده و یا بر عكس، در آن شدت ، كار نكرده باشد.
 
یكی از این روش ها اندازه گیری اسید لاكتیك خون ورزشكار است زیرا میدانیم در فعالیت های مختلف با شدت های گوناگون ، مقدار تجمع اسید لاكتیك در بدن متفاوت می باشد. اما چگونه یك مربی می تواند در وسط تمرین اسید لاكتیك را اندازه گیری كند ؟ پس راه آسانتری را باید جستجو نمود.

ساده ترین راه، اندازه گیری ضربان قلب ورزشكار است ، یعنی با اندازه گیری ضربان قلب ورزشكار با پارامتر های از پیش تعیین شده مثل سن و ضربان قلب ورزشكار در حالت سكون می توان به این هدف رسید. وقتی مربی به ورزشكاری دستور گرم كردن (warm up ) می دهد باید ضربان قلب وی برابر فرمول زیر محاسبه كند و ضربان قلب كه به این محدوده رسید نشان می دهد كه بدن گرم شده است و آماده تمرین می باشد.
ماكزیمم ضربان مجاز قلب ورزشکار = سن ورزشکار – 220
ضربان قلب كاری = ضربان قلب ورزشکار در حالت سكون – ماكزیمم ضربان قلب ورزشکار
ضربان قلب در حالت گرم كردن= ضربان قلب در حالت سكون + (4/0×ضربان قلب كاری)

برای مثال این محاسبه برای یك ورزشکار 30 ساله كه ضربان قلب وی در حالت سكون 70 ضربه در دقیقه می باشد به شرح زیر است
 
ماكزیمم ضربان مجاز قلب 190=30-220
ضربان قلب كاری 120=70-190
ضربان قلب مجاز برای گرم كردن 118=70+48 70+(4/×120)

محدوده ضربان قلب ورزشكاری كه استقامتی هوازی كار می كند به شرح زیر است:
 
ضربان قلب در حالت سكون + (6/0×ضربان قلب كاری)
و اگر ورزشكار در آستانه غیر هوازی كار می كند یعنی بین مرز هوازی و غیر هوازی كار وتمرین می نماید ضربان قلب وی به شرح زیر محاسبه میگردد:
ضربان قلب در حالت سكون + 7/0 ×ضربان قلب كاری

برای مثال یك ورزشكار 30 ساله كه ضربان قلب وی در حالت سكون 60 است
محدوده ضربان قلب وی در حالت آستانه غیر هوازی به شرح زیر می باشد:
ماكزیمم ضربان قلب 190=30-220
ضربان قلب كاری 130=60-190
151=60+91=60+(7/0×130)

ضربان قلب یك ورزشكار با مشخصات ذكر شده فوق وقتی كه در آستانه غیر هوازی كار می كند .
اما محاسبه ضربان قلب همان ورزشكار 30 ساله كه ضربان قلب وی در حالت آرامش و سكون 60 است در زمانیكه در آستانه اسید لاكتیك یعنی غیر هوازی كار می كند به شرح زیر است.
ضربان قلب ورزشكار در حالت سكون +9/0×ضربان قلب كاری
ضربان قلب كاری 130 =60-190 à ماكزیمم ضربان قلب 190 =30-220
177 =(60+117) =60+(9/0×130)

ضربان قلب ورزشكاری كه در سیستم اسید لاكتیك یا غیر هوازی كار می كند
 

پس با توجه به ویژگی هر ورزشكار می توان از روی ضربان قلب وی مشخص نمود.


تاریخ : دوشنبه 7 بهمن 1392 | 09:32 ب.ظ | نویسنده : E.N.E & A.H.SH | نظرات
.: Weblog Themes By BlackSkin :.