تبلیغات
.:: باشگاه تـکواندو بـبر سفید شهرستان کاشمر ::. - ورزش کردن موقع بیماری مفید است یا مضر
ورزش‌کردن موقع بیماری؛ مفید یا مضر؟

بسیاری از افراد و حتی بعضی متخصصان در هنگام بیماری، بیمار را تشویق به ورزش کردن می کنند، در حالی که ورزش کردن و فعالیت بدنی بیش از حد در حالت بیماری نهی شده است.

ورزش و بیماری
بسیاری از افراد و حتی بعضی متخصصان در هنگام بیماری، بیمار را تشویق به ورزش کردن می کنند، در حالی که ورزش کردن و فعالیت بدنی بیش از حد در حالت بیماری نهی شده است.

حسن اکبری، متخصص آسیب‌شناسی سلولی در مورد اینکه به هنگام بیماری، ورزش کردن مفید است یا مضر، گفت:

«بسیاری از افراد و حتی بعضی متخصصان در هنگام بیماری، بیمار را تشویق به ورزش کردن می کنند، در حالی که ورزش کردن و فعالیت بدنی بیش از حد در حالت بیماری نهی شده است.

در حالت بیماری، برخی یا همه سیستم های سلولی در حالت ضعف و ناتوانی قرار گرفته اند. بنابراین فشار مضاعفی به سلول های بیمار وارد می‌شود.

در چنین شرایطی ورزش کردن نه فقط کمکی به سلول ها نمی کند، بلکه برعکس می‌تواند موجب عمیق‌تر شدن آسیب به سلول ها شود.

به نظر می‌رسد در بیماری‌ها اولین اقدام باید اصلاح تغذیه بیمار و پاکسازی تدریجی سلول ها از مواد زائد از طریق پرهیز از مصرف غذای فراوان باشد، چرا که یکی از دلایل بروز بی رمقی و بی اشتهایی در هنگام بیماری ها، همین پاکسازی می باشد.

بنابراین توصیه می‌شود افراد زمانی که بیمار هستند از فعالیت و پرخوری، در حد امکان خودداری کنند، تا مکانیسم های مختل شده مجدد کارآیی خود را پیدا کنند و از طرفی تحرک بدنی بالا و ورزش کردن را در این شرایط کنار بگذارند.»
نتایج یک بررسی نشان داد هر چه نوجوانان بیشتر ورزش کنند خوشحال ترند، اما به محض رسیدن ساعت ورزش به روزی بیش از دو ساعت، آن ها دچار اضطراب، استرس یا افسردگی می شوند
بیش از ۲ ساعت در روز ورزش نکنید
محققان از افراط در ورزش در برخی جوانان ابراز نگرانی می کنند. این واکنش محققان تا اندازه ای به علت تاثیر عکس ورزش بر تناسب اندام و سلامت جوانان است.

اگرچه تبلیغات زیاد، باعث گرایش جوانان و نوجوانان به ورزش می شود، اما از طرفی نیز می تواند به افراط در ورزش منجر شود.

مشکل موقعی به وجود می آید که اصل تبلیغ برای ورزش کردن از روال عادی خود خارج می شود و افراد برای داشتن اندام مناسب و از ترس این که چاق شوند، به ورزش های سنگین و زیاد رو می آورند.

نتایج بررسی ها که در سال ۲۰۱۲ انجام گرفت نشان می دهد بیش از ۴۰ درصد پسران برای افزایش حجم عضله، هفته ای چند روز به ورزش می پردازند. تقریبا ۴۰۰ درصد آن ها از مکمل های پروتئین و ۶ درصد از استروئید استفاده می کنند.

به گفته محققان، استروئید می تواند عوارض جانبی جدی داشته باشد. موادی مانند پودر پروتئین وی و کراتین که مکمل های طبیعی به حساب می آیند هم در صورت مصرف می تواند برای بدن مشکل ساز شود.

یکی از پیامدهای ورزش زیاد وارد آمدن فشار به کلیه هاست.

به طور عموم وزنه برداری تا زمان بلوغ و تکامل رشد بافت ها توصیه نمی شود. به جای وزنه برداری بهتر است به نرمش ها و ورزش هایی مانند شنا پرداخت.

آسیب دیدگی در قسمت تحتانی کمر در نوجوانان که در ورزش کردن افراط می کنند امری شایع است و آن ها را در آینده در معرض خطر قرار می دهد.

بررسی های اخیر نشان می دهد، آسیب دیدگی های مکرر و ادامه فعالیت ورزشی در ۷۰ درصد دختران و پسرانی که نسبت به سن خود زمان زیادی را به ورزش می پردازند شایع است.

فعالیت بیش از حد می تواند به سیستم ایمنی بدن نیز آسیب برساند.

نتایج بررسی دیگری روی بیش از هزار داوطلب ۱۶ تا ۲۰ ساله نشان داد هر چه نوجوانان بیشتر ورزش کنند خوشحال ترند، اما به محض رسیدن ساعت ورزش به روزی بیش از دو ساعت، آن ها دچار اضطراب، استرس یا افسردگی می شوند.
فرآوری : نیره ولدخانی



تاریخ : پنجشنبه 22 آبان 1393 | 10:00 ب.ظ | نویسنده : E.N.E & A.H.SH | نظرات
.: Weblog Themes By BlackSkin :.